Leczenie kanałowe

Leczenie kanałowe – ostateczny ratunek dla zęba

Mimo, że o higienę jemy ustnej troszczymy się dziś znacznie bardziej niż jeszcze kilkanaście lat temu, to dentyści nadal mają pełne ręce roboty. Co prawda skrajne zaniedbania można określić mianem sporadycznych przypadków, ale i zdrowe zęby należy raz na pół roku skontrolować. Może się bowiem okazać, że ząb wyglądający na zdrowy w rzeczywistości psuje się od środka. W takim przypadku konieczne jest leczenie kanałowe.

Anatomia ludzkiego zęba

Ząb pokryty jest szkliwem. Zwykle na jego powierzchni doszukujemy się przyczyn bólu zęba. Rzeczywiście – próchnicę i kamień nazębny widać gołym okiem. Jednak tego, co dzieje się wewnątrz zęba tak łatwo nie zaobserwujemy, dlatego w niektórych przypadkach konieczne jest wykonanie zdjęcia rentgenowskiego. Pod szkliwem znajduje się twarda warstwa zębiny, a tuż pod nią komora oraz kanał albo kanały (w zależności od rodzaju zęba). Komora i kanały wypełnione są miazgą, w skład której wchodzą nerwy, naczynia krwionośne oraz tkanka łączna. Kanały otoczone są tkanką noszącą nazwę ozębnej. Jeśli zostanie zastosowane leczenie kanałowe, czyli kanały zostaną oczyszczone z zainfekowanej miazgi, ząb przetrwa w jamie ustnej, gdyż będzie odżywiany przez wspomnianą już ozębną.

Przyczyny zainfekowania miazgi zęba

Przyczyn zainfekowania miazgi zęba może być wiele – począwszy od głębokiej próchnicy, poprzez wielokrotne leczenie zębów, aż po pęknięcie czy poważne wykruszenie zęba. Niekiedy także uraz mechaniczny, którego skutków nie widzimy gołym okiem, może skutkować uszkodzeniem miazgi. Taki ząb jest przyczyną mocnego, tępego bólu, a często także występowania ropnia, co z kolei jest nie tylko niezwykle uciążliwe, ale wręcz niebezpieczne dla całego organizmu.

Leczenie kanałowe i jego przebieg

Leczenie kanałowe polega na usunięciu zainfekowanej bądź uszkodzonej miazgi, oczyszczeniu i poszerzeniu kanałów a następnie wypełnieniu ich przy użyciu specjalnych materiałów. Pełną funkcjonalność zęba po leczeniu kanałowym przywraca się poprzez zastosowanie plomby (materiału kompozytowego) bądź korony protetycznej. Zabieg nie boli, gdyż wykonywany jest przy znieczuleniu miejscowym, natomiast leczony ząb może przez kilka dni charakteryzować się podwyższoną wrażliwością. Leczenie kanałowe pozwala uratować ząb – zwykle utrzymuje się w jamie ustnej tak długo, jak inne, zdrowe zęby, pod warunkiem, że pacjent rzeczywiście dba o higienę jamy ustnej. Ząb leczony kanałowo wygląda tak samo jak inne zęby. Czasem może ściemnieć, ale wówczas możliwe jest jego wybielenie.