Obgryzanie paznokci – ryzyko chorób

Obgryzanie paznokci – co może spowodować

Obgryzanie paznokci to nawyk, który występuje u wielu osób. Nie ma tutaj zasady czy dowodu, które potwierdzałyby, że problem obgryzania paznokci dotyczy tylko małych dzieci czy osób żyjących w wielkim stresie. Obgryzać paznokcie z różnych przyczyn może każdy. Istnieje wiele teorii, które mówią jak zapobiegać i skutecznie leczyć ten zły nawyk. Wiele z nich pokazuje jak bardzo obgryzanie paznokci negatywnie wpływa na nasz wygląd. Jednak stosunkowo niewiele z nich skupia się na tym jakie ryzyko zdrowotne niesie ze sobą obgryzanie paznokci. Co może zatem powodować fakt, że regularnie obgryzamy paznokcie i jak sobie z tym radzić?

Po pierwsze, obgryzanie paznokci powoduje szereg uszkodzeń zębów. Obgryzanie może powodować mikropęknięcia szkliwa zębów, a w skrajnych przypadkach nawet poważne ukruszenia czy złamania. Wiadomo, z kolei, że tak uszkodzone zęby są bardziej podatne na rozwój próchnicy czy innych chorób. Kolejna rzecz to ryzyko rozwoju bruksizmu. Bruksizm to chorobliwe zaciskanie oraz zgrzytanie zębami. Bruksizm może powodować bardzo poważne uszkodzenia zębów a także stawów. Jest to także przypadłość, która jest niezwykle trudna do wyleczenia. Inne negatywne skutki obgryzania paznokci to możliwość zatrucia pokarmowego czy też zarażenie się pasożytami.

Obgryzanie paznokci a bruksizm

Obgryzanie paznokci to naprawdę zły nawyk, powodujący wiele negatywnych skutków. Jednym z poważniejszych jest właśnie ryzyko rozwoju bruksizmu. Chorobliwe zgrzytanie zębami niesie ze sobą wiele nieprzyjemnych konsekwencji. Uszkodzenie szkliwa zębów, nadwrażliwość, większa podatność na rozwój różnego rodzaju chorób a nawet możliwość wypadania zębów to tylko niektóre z aspektów bruksizmu. Inne konsekwencje to przeciążenie stawów szczęki i żuchwy, które są także nieprzyjemne. Co gorsza leczenie bruksizmu nie jest wcale łatwe i szybkie. Bruksizm ma często podłoże psychologiczne i jako takie wymaga dogłębnej analizy i długotrwałej terapii. Nie ma tutaj jednej sprawdzonej metody skutecznej u wszystkich.