Przebarwienia zębów

Uporczywy problem: przebarwienia zębów

Przyczyn powstawania przebarwień zębów może być wiele, zwykle jednak przyczynia się do nich nieodpowiednia dieta oraz niezdrowy styl życia. Wówczas żadne pasty wybielające nie są w stanie zapewnić śnieżnobiałego uśmiechu. W niektórych przypadkach nawet profesjonalne wybielanie zębów w gabinecie stomatologicznym nie da pożądanych efektów, a nawet jeśli, to bez zmian w sposobie żywienia, efekt ten nie utrzyma się długo. Przebarwienia zębów powodują znaczny dyskomfort, dlatego warto wiedzieć, jakich produktów należy unikać, by do powstawiania przebarwień nie dopuścić.

Przyczyny powstawania przebarwień

Przebarwienia zębów mogą pojawiać się w każdym wieku, jednak im pacjent starszy, tym ryzyko powstawania brzydkich plam większe. Wraz z wiekiem wzrasta tendencja do chłonięcia barwników, co wiąże się z kondycją szkliwa. Niekiedy przebarwienia powstają też na skutek zażywania leków czy preparatów z żelazem, uszkodzeń mechanicznych a także po leczeniu kanałowym. Dziś skupimy się jednak na przebarwieniach powstających na skutek nieodpowiedniej diety czy zaniedbań higienicznych.

Przebarwienia zębów – produkty, które je powodują

Żółte zęby to częsty widok u osób palących papierosy. Zwłaszcza, jeśli pacjent pali dużo papierosów z najniższej półki a jednocześnie zaniedbuje higienę jamy ustnej. Tytoń nie tylko odbarwia szkliwo, ale też pozostawia brzydkie ślady na placach, w których pacjent zwykle trzyma papierosa.

Przebarwienia zębów często są spowodowane nadużywaniem niektórych produktów, w szczególności mocnej kawy i herbaty. By się o tym przekonać, wystarczy przyjrzeć się wnętrzu kubka czy filiżanki po wypiciu takiego napoju. Zwykle ujrzymy ciemny osad.

Za powstawanie przebarwień odpowiadają także niektóre owoce, zwłaszcza te ciemne – jagody, jeżyny czy maliny. Także burak powoduje powstawanie nieestetycznych plam. Na szczęście tak powstałe przebarwienia usuwają się dość łatwo. Nieco inaczej na szkliwo zębów wpływają cytrusy. Spożywane w nadmiarze mogą powodować demineralizację szkliwa, dlatego tak ważne jest mycie zębów po takim posiłku.

Przebarwienia zębów powstają również na skutek spożywania gazowanych, słodzonych, kolorowych napojów oraz słodyczy zawierających barwniki. Wymienić należy tu przede wszystkim lizaki, landrynki, żelki czy gumy.